De renovatie van de Prinses Margriettunnel op de A7 tussen Sneek en Joure zal een jaar langer duren dan gepland. Dat laat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat donderdag weten in een Kamerbrief. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat het project eind 2024 afgerond zou zijn, maar door verschillende oorzaken zal de voltooiing naar eind 2025 worden verschoven.
Volgens Harbers zijn er meerdere oorzaken voor deze vertraging. Rijkswaterstaat hanteert een nieuwe herstelmethode, die nog niet eerder op deze schaal is toegepast. Dit vergt aanpassing en kost extra tijd. Daarnaast neemt het boren meer tijd in beslag, waardoor extra maatregelen noodzakelijk zijn, zoals het plaatsen van preventieve ballast in de tunnel.
Steigers, voegen en asfalteren
Daarnaast zijn er extra steigers voor het werk nodig. Dit neemt ruimte in en heeft vertragende effecten op de voortgang van de herstelwerkzaamheden. De meest belangrijke klussen moeten in september 2025 zijn voltooid. Daarna volgt de laatste fase van het project, het voegen en asfalteren.
Hoewel de vertraging als een tegenvaller wordt beschouwd, verzekert Harbers dat Rijkswaterstaat er alles aan zal doen om de overlast te minimaliseren en waar mogelijk het werk te versnellen. Het volledig afsluiten van de tunnel, zoals in de beginfase, is geen optie meer volgens Rijkswaterstaat-woordvoerder Anne van der Meer. Vanwege afspraken met gemeenten en de provincie blijft de tunnel dus open. Van der Meer benadrukt dat ondanks de vertraging de hinder relatief meevalt, met alleen wat vertraging tijdens spitsuren.