Dit weekend staat Thialf in het teken van het WK IJsspeedway. Luid brullende motoren met spijkers in de banden zorgen voor een waar ijsspektakel op de 400-meter baan. De tribunes zijn dan ook goed gevuld met enthousiaste supporters. Zij zien hoe de motoren met snelheden tot boven de honderd kilometer per uur over het ijs racen om de prijzenpotten.
Van het ijs blijft helemaal niets over
Dat daar veel bij komt kijken weet Erik Siebelink. Hij is oud-rijder en één van de organisatoren van dit sportevenement in Heerenveen en legt uit hoe het ijs verzorgd wordt. “De prikkers van de motoren slaan het ijs kapot. Dus de bovenste laag wordt volledig aan gort gereden. Hierdoor ontstaat een soort sneeuwlaag op het ijs en die moet eraf worden gehaald. Dat doen trekkers die het eraf schrapen en eraf borstelen. Ook de diepe geulen die ontstaan op de plekken waar de motoren veel rijden, worden daardoor weer strakgetrokken.”
Kom je dan niet uiteindelijk op het beton terecht? “Nee, we komen niet door het beton”, zegt Siebelink. “Het ijs moet minimaal twintig centimeter diep zijn. Daar zorgen de ijsmeesters voor. Aan het einde van de dag wordt er weer een nieuwe laag water op de baan gelegd. Daardoor is het ijs de volgende dag weer op volle dikte.”
Breed deelnemersveld
Het WK IJsspeedway is een internationaal feestje. Deelnemers komen uit onder andere Oostenrijk, Duitsland, Zweden, Finland, Engeland en Polen. Samen met de racers uit Nederland is het een mooi Europees gezelschap. De schaatstempel leent zich daar enorm voor. De tribunes zijn redelijk gevuld. Volgens de organisatie kwamen er vrijdagavond al 2.500 mensen naar Thialf en is dat zaterdag en zondag tijdens het WK nog meer.
Siebelink: “Op de rechte stukken halen de motoren honderd kilometer per uur. Wanneer de motoren de buitenbocht nemen, kan het zelfs voorkomen dat ze 120 kilometer per uur halen. Het gaat daardoor ook wel eens fout. Vooral als de baan steeds slechter wordt en de veren van machines slecht afgesteld staan. Daarom staan er brede strobalen opgesteld. De val wordt dan gedempt. Veiligheid staat ook bij deze sport voorop.”
Materiaal is een dure grap
Voor de sport moet je niet raar opkijken dat het geld net zo snel de portemonnee uitvliegt als dat je motor over het ijs scheert. “Je wil bij IJsspeedway de spijkers vlijmscherp houden zodat ze houvast hebben in het ijs. Na elke wedstrijd moet je wel slijpen. Soms gebeurt het dat complete banden moeten worden vervangen. De drie centimeter lange spikes kosten €2,50 tot €3 per stuk, dus dat is wel een dure aangelegenheid als je nagaat dat in het voorwiel ongeveer 110 tot 120 spikes zitten en achter 200 spikes. De band moet daarnaast ook geprepareerd worden.”
De deelnemers zijn dan ook blij dat er wat te winnen valt met deze sport. Naast de kosten van het onderhoud van de motor, zijn ook de reiskosten niet voor de poes.
De Koarte Bydrage is een wekelijkse rubriek in het programma De Gesellige Sneontemoarn en brengt op nieuwsgierige en muzikale wijze achtergronden uit Heerenveen. Maker van deze reportages is journalist Douwe van der Kooij.