In januari 2024 heeft het Woudegemaal de titel “Het leukste uitje van Friesland” gekregen. Dit is een jaarlijkse verkiezing van de ANWB. Maar wat levert zo’n titel je als toeristische attractie op?
“In ieder geval heel veel Duitse gasten”, lacht Sonja van der Goot. Zij is sinds maart locatiemanager van het bezoekerscentrum van het Woudagemaal. “Nou staat Lemmer sowieso bekend als trekpleister voor Duitse toeristen. Maar het worden er steeds meer.”
Prijs dankzij vrijwilligers
“Een pasklaar antwoord op de vraag wat voor effect zo’n titel heeft heb ik niet,” zegt Sonja. “Maar het is sowieso een geweldige eer dat je zo’n prijs krijgt. Het is een erkenning van de gasten die hier vorig jaar waren. Dat zijn we enorm trots op. Vooral het werk van de vrijwilligers wordt in het rapport genoemd. Dat vinden ze een enorme aanvulling op de beleving.”
Het Woudagemaal draait naast stoom op zo’n 120 vrijwilligers. Dat aantal schommelt. Sonja: “Soms houden mensen op, of komen er juist nieuwen bij. We mogen in ieder geval niet klagen.”
Duitse gasten geven een boost
Na het krijgen van de prijs, heeft het Woudemaal ook kritisch naar zichzelf gekeken. “We hebben goud gewonnen, dus ik denk dat we heel veel goede dingen doen. Maar je moet altijd kijken hoe je de kwaliteit hoog houdt. We geven vrijwilligers goede opleidingen, zodat de rondleidingen van een hoog niveau zijn. Daarbij speelt de Duitstalige rondleiding een steeds belangrijke rol. We proberen elke dag in ieder geval één Duitse rondleiding te geven en dat wordt door de gasten enorm gewaardeerd. Dat zie je ook in de rapporten die we van de ANWB hebben gekregen. Mensen konden opschrijven wat ze opviel. In 9 van de 10 gevallen werd de rol van de vrijwilligers genoemd. Het enthousiasme waarop ze het hele verhaal vertellen en dat ze weten waar ze over praten wordt gewaardeerd.”
Nóg meer inzetten op kinderen
Afhankelijk van de tijd van het jaar ziet het Woudegemaal een schommeling in de samenstelling van het publiek. “In de vakanties komen er meer kinderen, daarbuiten zijn het veelal volwassenen. We proberen dan ook het aanbod voor kinderen daarop aan te passen zodat we meer gezinnen over de vloer krijgen.”
Het Woudagemaal gaat deze zomer zes dagen in de week open. “Alleen op maandag zijn we dicht. Voor kinderen gaan we waterspelletjes organiseren en speciale rondleidingen. We willen dat op woensdag doen.”
Wat het bezoekerscentrum betreft draait er een nieuwe film. “De vorige film draaide al elf jaar mee. Dus het werd tijd dat er een nieuwe film is gekomen. En we hebben wat meer aanbod in onze koffie- en theeschenkerij. Daar is dus allemaal vernieuwing in.”
Gevolgen voor de entreeprijs
De politieke verschuiving in Nederland zorgt voor een discussie over de entreeprijzen. “Wij zijn iets in prijs omhoog gegaan, maar zitten nog onder de tien euro voor volwassenen. Maar we zitten nu vooral met de handen in het haar over de mogelijke verhoging van het BTW-tarief. Wij zijn bang dat wij daar ook onder gaan vallen. We moeten het maar afwachten, maar wat mij betreft gaat het niet door. Je wilt het voor mensen aantrekkelijk houden en dat je niet genoodzaakt wordt om de prijs te verhogen.”