Het Posthuis Theater in Heerenveen heeft in januari een bijzondere onderscheiding ontvangen. Tijdens de uitreiking in Spijkenisse werd het theater bekroond met de titel ‘Theater van het Jaar’ in de categorie ‘Kleine Zaal’. De prijs is toegekend door de Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP). Directeur Geert Dijkstra van het Posthuis Theater had van tevoren niet verwacht dat zijn theater in de prijzen zou vallen.
De VVTP is een invloedrijke organisatie binnen de Nederlandse theaterwereld. “Het zijn de grote producenten die niet gesubsidieerd worden en samen zeventig procent van het totale aanbod aan podiumkunsten vertegenwoordigen,” legt Dijkstra uit. “De prijsuitreiking is dan ook een belangrijke erkenning voor theaters die uitblinken in programmering, gastvrijheid en samenwerking.”
Strenge selectiecriteria
Het selectieproces voor de prijs is uitgebreid. “Eerst komt er een nominatie, waarbij gekeken wordt naar het aanbod van het theater,” vertelt Dijkstra. “Wij streven ernaar om een breed scala aan voorstellingen te programmeren, wat in ons voordeel heeft gewerkt.” Vervolgens worden aspecten als bezoekersaantallen, samenwerking met marketing en programmeurs, en de creativiteit van de technici beoordeeld. “Na de nominatiefase volgt een enquête, waarin de jury nog gedetailleerder kijkt naar onder andere gastvrijheid en flexibiliteit. Uiteindelijk zijn wij als winnaar uit de bus gekomen.”
Een nieuwe categorie-indeling
Voorheen werden theaters enkel in ‘klein’ en ‘groot’ ingedeeld, maar sinds dit jaar is er een extra categorie toegevoegd. “De schaal van het theater bepaalt nu in welke categorie een prijs kan worden gewonnen,” licht Dijkstra toe. “Wij behoren tot de categorie ‘klein’, met een zaalcapaciteit tot 400 stoelen.” Het Posthuis Theater behoorde tot de vijf genomineerden in deze categorie. “Dat op zich was al een eer. We kregen ontzettend leuke reacties van artiesten en gasten die ons de nominatie meer dan gunden.”
“Dat is onze slogan!”
De daadwerkelijke prijsuitreiking vond plaats in Theater de Stoep in Spijkenisse. “Er was eerst een cultuurpanel met Albert Verlinde, wat heel interessant was. Maar het draaide natuurlijk om de bekendmaking van de winnaar,” lacht Dijkstra. De juryrapportage zorgde voor flink wat spanning in de zaal. “Aanvankelijk dachten we dat we niet gewonnen hadden, omdat ze de programmeur in de hij-vorm noemden, terwijl onze programmeur, Gerrie, een vrouw is. Maar toen begonnen ze over creatief gebruik van het toneel, en dat sloeg wél op ons. Vervolgens zeiden ze: ‘Daar ga je uit en kom je thuis’. Dat is onze slogan! Op dat moment wisten we het: we hadden gewonnen. Het juichen kon beginnen.”
Prijs pronkt in foyer
De winst leverde het Posthuis Theater een bijzondere trofee op. “We hebben een theaterstoel gewonnen! Het is een wisselprijs waarop alle winnende theaters staan vermeld,” vertelt Dijkstra trots. “We mogen hem een jaar lang in onze foyer tentoonstellen. Daarna moeten we hem weer doorgeven.”
Om de prijs dynamisch te houden, geldt er een nieuwe regel: winnaars mogen het jaar erop niet opnieuw deelnemen. “Dat voorkomt dat steeds dezelfde theaters winnen, wat de competitie spannender maakt.”
Dank aan de bezoekers
Dijkstra vindt dat de prijs niet alleen voor het theaterteam is, maar ook voor het publiek. “We hebben deze prijs gewonnen door hoe we met artiesten omgaan, maar ook vanwege de bezettingsgraad. Zonder onze gasten hadden we dit niet bereikt. Gemiddeld hebben we 240 bezoekers per voorstelling, en zo’n dertig keer per jaar is de zaal volledig uitverkocht. Dat is iets waar we enorm trots op zijn. Onze slogan ‘Daar ga je uit en kom je thuis’ is niet zomaar een leus. Het is precies wat ons theater zo bijzonder maakt.”
De kunst van programmeren
Het succes van het Posthuis Theater is volgens de directeur te danken aan de zorgvuldig samengestelde programmering. “Onze programmeur, Gerrie de Jong, heeft een enorme verantwoordelijkheid. Ze moet een passend aanbod kiezen voor Heerenveen en onze bezoekers,” legt Dijkstra uit. “Er is een groot aanbod aan podiumkunsten, en zij selecteert ongeveer 130 voorstellingen per jaar. Ze reist door het land om voorstellingen te bekijken en te bepalen of deze geschikt zijn voor ons theater. Vervolgens begint de puzzel: het invullen van de agenda en het maken van de juiste prijsafspraken.”