Precies tachtig jaar nadat de Tsjechische verzetsheld Richard Jung in de sloturen van de Tweede Wereldoorlog sneuvelde nabij Scharsterbrug, fietsten leerlingen uit groep 8 van alle Jouster basisscholen langs gedenkwaardige plekken die herinneren aan de bevrijding.
Langs de route werden de leerlingen opgevangen door vrijwilligers die op elke locatie uitleg gaven over de historische betekenis van de plek. Eén van hen was Syco Fennema. Bij het herinneringsmonument voor Richard Jung in Sintjohannesga vertelde hij het indrukwekkende verhaal van de Tsjech die zijn leven gaf voor de Nederlandse vrijheid.
Verhaal van een Tsjechische verzetsheld
“Richard Jung weigerde te werken voor de Duitsers toen Tsjechië bezet werd,” vertelt Fennema. “Hij vluchtte, werd opgepakt, kwam via meerdere kampen uiteindelijk in Noord-Nederland terecht, waar hij zich aansloot bij de Binnenlandse Strijdkrachten. Samen met Broer Akkerman uit deze regio hielp hij de Canadezen bij hun opmars. Bij de brug bij Skarster Rien raakte een Duits schot Richard Jung dodelijk.”
Fennema wees op het monument met het Tsjechische wapen en een tekst uit het Wilhelmus. “Daar krijg ik kippenvel van,” zei hij. “Wat ik deze kinderen wil meegeven is dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. We moeten er iets voor doen. En dat begint al klein, bijvoorbeeld door te leren wat pesten met mensen doet.”
Impact van oorlog raakt generaties lang
Ook wil hij laten zien dat de impact van oorlog verder reikt dan de directe slachtoffers. Fennema: “Richard Jung liet een vrouw en twee kinderen achter. Mijn eigen moeder verloor haar vader toen ze veertien was – hij werd gefusilleerd na gevangenschap in het Oranjehotel. Dat verdriet werkt generaties door.”
Tijdens de fietstocht passeerden de leerlingen ook het droppingsveld en het Tjeukemeer, plekken waar zich eveneens belangrijke gebeurtenissen hebben afgespeeld tijdens de oorlogsjaren. Studenten van de militaire opleiding hielpen mee om de route mogelijk te maken.
Monumenten spreken meer dan een schoolboek
Fennema is dankbaar dat hij zijn verhaal mag delen. “Ik verdwijn ook ooit van de aarde, maar zolang ik de kans heb om de volgende generatie te informeren en te motiveren, doe ik dat met liefde. Dit is zoveel meer waard dan een lesje in het klaslokaal.”