Antonius trekt stekker uit plannen voor nieuw ziekenhuis in Joure

Ziekenhuis Antonius in Sneek heeft de stekker getrokken uit het traject om met Frisius MC tot een nieuw ziekenhuis in Joure komen.

Een woordvoerder van het Antonius zegt dat er te veel onzekerheden zijn en dat Antonius daarom doorgaat als ‘volwaardig streekziekenhuis’. Het Sneker ziekenhuis wil graag zien hoe er in de toekomst samengewerkt kan worden met andere ziekenhuizen in Fryslân, maar ziet een fusie op dit moment niet zitten.

Frisius MC zegt verrast en teleurgesteld te zijn door het besluit van Antonius. Frisius zegt dezelfde onzekerheden te zien als het Antonius, “maar wij zijn steeds maximaal bereid geweest om te kijken hoe we die onzekerheden kunnen wegnemen, omdat het belang van toegankelijke en bereikbare zorg voor alle Friezen te groot is.”

Fusieziekenhuis

De afgelopen drie jaar werd gewerkt aan het fusieziekenhuis in Joure.

De hogere normen voor dokters, de kosten en ook de vergrijzing van Friezen en het zorgpersoneel zijn daar de reden voor.

Het doel van de fusie was om zorg goed beschikbaar te houden voor alle Friezen. Het ziekenhuis in Joure zou dan de volledige Zuidwesthoek en de Noordoostpolder van zorg kunnen voorzien.

Niet voor het eerst

Het is niet de eerste keer dat Antonius de stekker ergens uittrekt. In 2018 is er ook al gesproken over intensieve samenwerking tussen de Friese ziekenhuizen. Toen was Antonius ook het ziekenhuis dat dat niet zag zitten.

Zij waren toen ook bang voor het uitkleden van het ziekenhuis. Er kwam geen overeenstemming over welke rol de ziekenhuizen moesten spelen.

Omrop Fryslân
Omrop Fryslân
Dit is een artikel van Omrop Fryslân, de regionale omroep van Fryslân. Radio Spannenburg werkt als publieke omroep van De Fryske Marren samen met Omrop Fryslân in het uitwisselen van nieuwsverhalen en het versterken van de lokale journalistiek.

Gerelateerd nieuws