Al twintig jaar lang heeft Rinus Waterlander zijn eigen moestuin in Sint Nicolaagsga. “Ik bin mei pensjoen, dus haw net folle te dwaan.” Bijna elke dag is hij in zijn moestuin te vinden.
“Ik fyn it moai wurk.” In zijn moestuin verbouwt hij allerlei groenten en fruit, zoals spitkool, bloemkool, radijs, sla, en aardbeien.
Hij werkt bewust zonder bestrijdingsmiddelen. “Ik brûk gjin spuitmiddels. Dus dan wit ik ek wat ik yt en dat dat sûn is. By de winkel kinne je net sjen oft eat sûn is. Ast it sels dochst witst dat wol.”
Het werk gebeurt volledig zonder elektriciteit. Water haalt hij met een pompsysteem. Door het droge weer vraagt de tuin extra aandacht. “Ik jou de gewaaksen sels ekstra wetter.”
Rinus zijn tips
“It is no de tiid om te begjinnen mei in grientetún.” Wie wil beginnen met een moestuin, moet volgens Rinus eerst de grond goed voorbereiden. “Soargje derfoar datst omspit, ûnkrûd derút, bemesten en dan kinst begjinne te siedzjen.”

Ook water geven is belangrijk. “Om de twa dagen de gewaaksen wetter jaan.” “As it hiel drûch is moatst mei de fingers yn de grûn om te fielen oft it noch wetterich is.”
Je moet ervoor zorgen dat de planten hun energie binnen kunnen krijgen. “Asto neat te iten krijst groeist ek net, dat is mei planten itselde.”
