In gemeente De Fryske Marren nemen vanaf volgende week dinsdag vijf basisscholen deel aan de E-waste Race: met je klas vier weken lang zoveel mogelijk punten sparen door het inzamelen van elektronisch afval. De officiële aftrap van dit project werd donderdagmiddag verricht door wethouder Jan van Zanden op OBS De Schakel in Rotsterhaule.
E-waste bestaat uit alle elektrische apparaten met een stekker die niet meer bruikbaar zijn en op de verkeerde manier worden weggegooid. Leerlingen uit de groepen 6,7 en 8 worden in dit project spelenderwijs uitgelegd hoe je elektrische apparaten kunt recyclen.
Oude apparaten inleveren
Volgens wethouder Jan van Zanden ondersteunt gemeente De Fryske Marren deze actie van harte. “Faak sjogge je dat âlde apparaten thús lizzen bliuwe. Mar it is it bêste om dizze apparaten yn te leverjen, sadat de grûnstoffen dy’t yn sa’n apparaat sitte opnij brûkt wurde kinne. Ik tink dat it hiel goed is dat bern op jonge leeftiid hjir al bewust fan makke wurde.”

Onder het toeziend oog van wethouder Jan van Zanden kregen de kinderen van OBS De Schakel in Rotsterhaule donderdag een gastles van Race Against Waste over problemen rondom huishoudelijke apparaten. Er werd uitleg gegeven over slechte arbeidsomstandigheden in het maakproces, maar ook over schade aan natuur door winning van materialen en grondstoffen schaarste.
Kinderarbeid
Leerling Iris van OBS De Schakel is onder de indruk van het feit dat in het buitenland bij het maken van elektronische apparaten soms sprake van kinderarbeid is.

“Dat fyn ik hiel erg, bern moatte gewoan nei skoalle kinne sadat se dingen leare en letter in goeie baan fine kinne.”
E-waste Race
In gemeente De Fryske Marren binden vanaf dinsdag 26 mei vijf scholen gedurende vier weken de strijd met elkaar aan. Leerlingen komen in actie door elektronisch afval te verzamelen uit de buurt, kapotte apparaten te repareren en campagne te voeren om beter om te gaan met onze spullen. Voor iedere actie verdienen de scholen punten. Na vier weken wordt de winnaar met de meeste punten bekendgemaakt, die mag met de klas op schoolreis.

Op donderdag 18 juni wordt bekend wie van de vijf scholen de meeste punten heeft behaald. Wethouder Jan van Zanden komt persoonlijk langs bij de winnende school om de prijs te overhandigen: Een schoolreisje per luxe touringcar naar Natuurmuseum Fryslân. Iris ziet het in ieder geval wel zitten zo’n uitje met haar klas: “Dêr wol ik hiel graach hinne.”


